Blog

Effectieve Recruitment Marketing met minder budget

klok

Leestijd

4 minuten

Voor bedrijven met beperkte wervingsbudgetten kan het voeren van effectieve recruitment marketing een uitdaging zijn. Tóch zijn er strategieën die zelfs met een klein budget kunnen helpen bij het aantrekken van geschikte kandidaten en het verhogen van de zichtbaarheid van je vacatures. In deze blog lees je een paar tips voor het vormgeven van een betaalbare online recruitment strategie!

Optimaliseer de Online Aanwezigheid

Het werkgeversmerk van jouw bedrijf is de basis van je online recruitment strategie. Het optimaal benutten van de eindeloze gratis contentmogelijkheden op sociale media platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram kan een krachtig hulpmiddel zijn om je werkgeversmerk te versterken. Het delen van boeiende content zoals video's die de bedrijfscultuur en medewerkersverhalen weergeven, maar ook het plaatsen van vacatures, is een kostenefficiënte manier om potentiële kandidaten aan te trekken en te engageren.

Denk eens aan het publiceren van short form content op kanalen als TikTok en Instagram shorts. Hiermee kan je heel gemakkelijk zonder ook maar een euro advertentiebudget te gebruiken organisch een grote doelgroep bereiken. Wees consistent in het posten van content en probeer te blijven posten bij tegenvallende resultaten. Als je goede content maakt, gaat er een moment komen dat de algoritmes je content oppikken!

Benut Bestaande Medewerkers als Merkambassadeurs

Medewerkers kunnen een waardevolle rol spelen als merkambassadeurs. Door hen te betrekken bij de werving en hen aan te moedigen om vacatures te delen binnen hun (online) netwerken, kan de reikwijdte van de wervingsinspanningen aanzienlijk worden vergroot, vaak zonder extra kosten. Geef medewerkers ook een reden om mond-tot-mond reclame te maken met eventuele bonussen of (beter nog) simpelweg omdat je een fantastische werkgever bent!

Zo zie je in onderstaande diagram ook dat het aandeel van merkambassadeurs in je personeelswerving enorm is. Gemiddeld kent zo'n 30% van al jouw sollicitanten je bedrijf en via doorverwijzingen van vrienden, familie en kennissen die de vacature in hun netwerk hebben gedeeld.

Waar komen sollicitanten vandaan?

Maak Gebruik van Gratis of Betaalbare Vacaturesites

Er bestaan verschillende platforms waar bedrijven tegen een kleine vergoeding of veelal gratis vacatures kunnen plaatsen, wat kan helpen bij het bereiken van een bredere doelgroep zonder grote investeringen. Publiceer je vacatures bijvoorbeeld op sites als Indeed en plaats de vacature op LinkedIn jobs. Zorg ervoor dat je de vacature op LinkedIn plaatst met je persoonlijke account gekoppeld aan je bedrijfsaccount, zodat geïnteresseerde kijkers je ook persoonlijk kunnen benaderen en weten met wie ze in contact komen als ze solliciteren.

Optimaliseer de Werken-Bij Website

Een aantrekkelijke werken-bij website met duidelijke informatie over de bedrijfscultuur, arbeidsvoorwaarden en groeimogelijkheden kan potentiële kandidaten effectief aanspreken. Vaak kan je met kleine aanpassingen en toevoegingen de conversieratio al een enorme boost geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van een Whatsapp button, een roadmap met het sollicitatieproces en testimonials van medewerkers over het werken bij jouw bedrijf. Communiceer waar mogelijk altijd een salarisindicatie in de vacaturetekst, en probeer bijvoorbeeld een 'wij bieden een marktconform salaris' te vermijden. Hiermee kan je de conversieratio tot wel 40% verhogen!

Gebruik Gerichte Online Advertenties

Op een platform als Meta (moederplatform van Facebook en Instagram) kan je voor enkele euro's aan advertentiebudget al 1000 mensen per dag bereiken. Hiermee geef je met gerichte advertenties de zichtbaarheid van je vacature(s) al een enorme boost! In onderstaand schema zie je de gemiddelde CPM (cost per mille) van drie social media platforms staan. Dit is het gemiddelde budget wat je betaalt per 1000 weergaven. Zo zie je dat recruitment marketing op social media absoluut niet duur hoeft te zijn!

Gemiddelde CPM social media kanalen

Creatieve Wervingsmethoden

Overweeg het organiseren van online evenementen, open dagen, webinars of het aanbieden van mini-cursussen om de zichtbaarheid te vergroten en kandidaten aan te trekken zonder hoge kosten. Het belangrijkste is om geïnteresseerde kandidaten waarde of een leuke bijeenkomst te bieden met bijvoorbeeld een informatieavond waarbij je langs een aantal mooie projecten gaat.

Door deze stappen te volgen en slim gebruik te maken van beschikbare middelen, kunnen bedrijven met een beperkt budget toch werken aan een succesvolle (online) recruitment strategie!

Je eigen recruitment marketing vormgeven

We hopen dat je wat geleerd hebt en nu ook zelf kan beginnen met het inrichten van jouw eigen online recruitment strategie met een minder budget. Laat het vooral even weten als je vragen hebt!

Ben je benieuwd of we ook iets voor jou kunnen betekenen? We komen graag met je in contact!

Meer lezen?

Meer informatie?

Wil je meer informatie over recruitment marketing bij Teampromote? Neem even contact met ons op, dan sturen we je een brochure toe en kunnen we misschien eens kennismaken!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.