Alles wat je moet weten over de candidate persona

klok

Leestijd

2 minuten

De candidate persona is een term die eigenlijk afkomstig is uit normale marketing. Hier wordt vaak gewerkt met een customer persona of een buyer persona. In personeelswerving praten we dus over de candidate persona: een personificatie van de ideale kandidaat voor je vacature. Hierin beschrijf je bijvoorbeeld de demografische kenmerken, ervaring, interesses en kwaliteiten van de ideale kandidaat voor je vacature.  

De voordelen van het opmaken van een candidate persona

Als je gaat adverteren (of überhaupt je vacaturetekst schrijft) denk je liever niet in segmenten of demografieën, maar schrijf je naar een persoon; je ideale medewerk(st)er in dit geval. Een goed uitgewerkte persona helpt je om goede vacatureteksten te schrijven, passende content te maken en bijvoorbeeld ook om het juiste kanaal voor je campagnes uit te kiezen.

Als je met een externe recruitment (marketing) partij samenwerkt, is het echt enorm belangrijk om samen tot een candidate persona te komen. Vaak gebeurt dit met een soort briefing. Hierdoor weten beide partijen waar ze aan toe zijn, en weet je zeker dat de andere partij naar eenzelfde profiel op zoek gaat. Zie het een beetje als de ‘scope’ van een project.

Hoe maak je een candidate persona?

Er zijn natuurlijk heel veel manieren om tot een candidate persona te komen. Misschien een leuke tip: kom samen met andere belanghebbenden binnen de organisatie en maak samen een lijst met jullie wensen voor de ideale kandidaat. Je kan dit bijvoorbeeld heel leuk doen in de vorm van een soort brainstorm.

Je kan de persona zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar stel jezelf hierbij vragen als:

-Waar woont de persona?

-Heeft deze persoon al ervaring in hetzelfde werkgebied?

-Welke opleiding(en) heeft de kandidaat gevolgd?

-Waarom zou de kandidaat voor ons solliciteren?

-Welke functie heeft de kandidaat nu?

-Welke eisen en wensen heeft de kandidaat?

Maar hoe doen wij het zelf?

Voordat ik (Sam, schrijver van deze blog en Eigenaar van Teampromote) een samenwerking aan ga, stuur ik opdrachtgevers een briefing toe. Hierin stel ik vragen over de vacature, het bedrijf als werkgever, maar ook zeker over de kandidaten die ze zoeken. Hiermee kom ik onder andere tot een candidate persona, wat ik verwerk in het Plan van Aanpak. Deze deel ik nog voordat de samenwerking echt begint met de opdrachtgever. Als we hierin samen tot een definitief plan en akkoord komen, kunnen we beginnen!

Je eigen recruitment marketing vormgeven

We hopen dat je wat geleerd hebt en nu ook zelf aan de slag kunt met het opmaken van een candidate persona. Laat het vooral even weten als je nog vragen hebt.

Ben je benieuwd of we ook iets voor jou kunnen betekenen? We maken graag eens kennis!

Meer lezen?

Meer informatie?

Wil je meer informatie over recruitment marketing bij Teampromote? Neem even contact met ons op, dan sturen we je een brochure toe en kunnen we misschien eens kennismaken!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.